REGULAMIN OKREŚLAJĄCY SZCZEGÓŁOWE ZASADY UCZESTNICZENIA W WYDATKACH ZWIĄZANYCH Z EKSPLOATACJĄ, UTRZYMANIEM NIERUCHOMOŚCI I ODPISAMI NA FUNDUSZ REMONTOWY.
Regulamin
określa szczegółowe zasady uczestniczenia w wydatkach
związanych z eksploatacją, utrzymaniem nieruchomości i odpisami na
fundusz remontowy zgodnie z § 78 statutu
Spółdzielni oraz w
związku z art. 4, art. 5 i art. 6 ustawy o spółdzielniach
mieszkaniowych (tekst jednolity: Dz. U. nr 119, poz. 1116 z 2003 r. z
późn. zmianami).
§ 1 1.
Koszty związane z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości, zwane dalej
kosztami gospodarki zasobami mieszkaniowymi, obejmują ogół
wydatków i ogół kosztów, ponoszonych
przez Spółdzielnię na utrzymanie tych zasobów.
Koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi, obejmują w
szczególności:
1. koszty utrzymania i obsługę eksploatacyjną zasobów tj. : a) przeglądy techniczne budynków, instalacji technicznych i urządzeń, b) modernizację, remont i konserwację zasobów, c) wynagrodzenia pracowników związane z utrzymaniem i obsługą eksploatacyjną nieruchomości., d) utrzymanie czystości i porządku w pomieszczeniach ogólnego użytku oraz otoczenia budynków, e) koszty utrzymania terenów zielonych, placów zabaw i drzewostanu, f) opłatę za wieczyste użytkowanie gruntów, g) energię elektryczną zużywaną do oświetlenia terenów i pomieszczeń wspólnego użytku oraz do napędu urządzeń technicznych / np. domofony/, h) ubezpieczenia majątkowe zasobów spółdzielczych oraz od odpowiedzialności cywilnej z tytułu zarządzania nieruchomościami, i) podatek od nieruchomości / lokale mieszkalne, użytkowe, garaże, piwnice i grunty/, j) narzut kosztów ogólnych Spółdzielni, k) koszty utrzymania nieruchomości przeznaczonych do wspólnego korzystania, 2. odpis na fundusz remontowy, 3. koszty gromadzenia i wywozu nieczystości i odpadów gabarytowych, 4. koszty wdrażania przepisów ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, 5. koszty zmiany praw własności gruntów : 6. koszt dostawy energii cieplnej na potrzeby c.o. i cwu, 7. koszt dostawy wody i odprowadzenia ścieków, 8. koszt dostawy gazu do budynków wyposażonych w zbiorcze liczniki gazu, 9. inne koszty związane z gospodarką zasobami mieszkaniowymi. § 3 1.
Koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi są ewidencjonowane zbiorczo i
rozliczane z podziałem na nieruchomości w zależności od możliwości
wyodrębnienia poszczególnych rodzajów
kosztów.
1.
Członkowie Spółdzielni, którym przysługują
spółdzielcze prawa do lokali, są obowiązani uczestniczyć w
pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem
nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale, eksploatacją i
utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie Spółdzielni
przez uiszczanie opłat.
2. Osoby niebędące członkami Spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali, są obowiązane uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie Spółdzielni przez uiszczanie opłat na takich samych zasadach jak członkowie Spółdzielni, z zastrzeżeniem § 5 pkt. 1 . 3. Członkowie Spółdzielni będący właścicielami lokali są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem ich lokali, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości wspólnych, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie Spółdzielni przez uiszczanie opłat. 4. Członkowie Spółdzielni, którzy oczekują na ustanowienie na ich rzecz spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego albo prawa odrębnej własności lokalu, uiszczają opłaty określone w ust 1 lub 3 od chwili postawienia im lokali do dyspozycji. 5. Właściciele lokali niebędący członkami Spółdzielni są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem ich lokali, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości wspólnych. Są oni również zobowiązani uczestniczyć w wydatkach związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie Spółdzielni, które są przeznaczone do wspólnego korzystania przez osoby zamieszkujące w określonych budynkach lub osiedlu. Obowiązki te wykonują przez uiszczenie opłat na takich samych zasadach, jak członkowie Spółdzielni, z zastrzeżeniem § 5 pkt. 1 6. Najemcy lokali mieszkalnych, użytkowych, garaży oraz nieruchomości gruntowych lub ich części opłacają czynsz zgodnie z zawartą umową najmu lub dzierżawy. Stawki czynszu za najem lub dzierżawę ustala Zarząd Spółdzielni. § 5 1.
Pożytki i inne przychody:
a) z nieruchomości wspólnej służą pokrywaniu wydatków związanych z jej eksploatacją i utrzymaniem, a w części przekraczającej te wydatki przypadają właścicielom lokali proporcjonalnie do ich udziałów w nieruchomości wspólnej, b) z własnej działalności gospodarczej Spółdzielnia przeznacza na pokrycie wydatków związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w zakresie obciążającym członków Spółdzielni. 2. Najemcy lokali oraz nieruchomości gruntowych lub ich części nie czerpią korzyści z pożytków i innych przychodów wymienionych w pkt. 1. § 6
Wydatki związane z kosztami gospodarki zasobami mieszkaniowymi
rozliczane są proporcjonalnie do :
- 1 m 2 powierzchni użytkowej lokalu, - 1 osoba, - 1 lokal, - wskazań urządzeń pomiarowych ( m 3 , GJ ) lub innych urządzeń umożliwiających rozliczanie kosztów ( np. podzielniki kosztów), § 7 Przy
rozliczaniu kosztów gospodarki zasobami mieszkaniowymi i
przy ustalaniu innych opłat, gdzie jednostką rozliczeniową jest " 1 m 2
p.uż.", stosuje się następujące zasady obliczania powierzchni użytkowej:
1. Powierzchnią użytkową lokalu mieszkalnego jest powierzchnia wszystkich pomieszczeń znajdujących się w lokalu bez względu na ich przeznaczenie i sposób używania o wysokości równej lub wyższej niż 220 cm. Do powierzchni użytkowej lokalu zalicza się również powierzchnię zajętą przez meble wbudowane bądź obudowane. Nie wlicza się do powierzchni użytkowej lokalu mieszkalnego: - powierzchni balkonów, loggii, antresol, pralni, suszarni, strychów oraz piwnic, - części powierzchni w pomieszczeniach, której wysokość od podłogi do sufitu wynosi mniej niż 140 cm. Jeżeli wysokość pomieszczenia lub jego części wynosi od 140 cm do 220 cm, to do powierzchni użytkowej lokalu mieszkalnego wlicza się 50% powierzchni tego pomieszczenia lub jego części. 2. Do powierzchni lokalu użytkowego zalicza się powierzchnię wszystkich pomieszczeń w nim się znajdujących oraz wszystkich pomieszczeń przynależnych liczonych w świetle podłogi. Do powierzchni tej, zalicza się również powierzchnię pomieszczeń zajętych przez urządzenia techniczne związane z funkcją danego lokalu oraz powierzchnię zajętą przez meble wbudowane bądź obudowane. Nie wlicza się do powierzchni lokalu użytkowego powierzchni balkonów, loggii oraz antresol. 3. Powierzchnię pomieszczeń służących kilku użytkownikom jak: wspólne korytarze, wspólne urządzenia sanitarne itp. należy doliczyć w częściach proporcjonalnych do powierzchni ich lokali. 4. Przy obliczaniu powierzchni użytkowej lokali przyjmuje się: - obmiary na wysokości 1,0 m ponad poziom podłogi w świetle ścian w stanie surowym, przy zaliczeniu wnęk powyżej 0,1 m2 do powierzchni użytkowej lokalu określonej w dokumentacji technicznej PT - Architektura - w stosunku do zasiedlonych zasobów mieszkaniowych, - obmiary na wysokości 1,0 m ponad poziom podłogi w świetle wyprawionych ścian - w stosunku do nowych budynków bądź adaptacji pomieszczeń istniejących .
1.
Przy rozliczaniu kosztów i ustalaniu innych opłat, gdzie
jednostką rozliczeniową jest " 1 osoba " przyjmuje się:
a) ilość osób faktycznie zamieszkałych w danym lokalu, nie mniejszą , niż ilość osób zameldowanych na pobyt stały lub czasowy, b) 1 osobę, jeżeli w lokalu nikt nie zamieszkuje . 2. Członek Spółdzielni i inne osoby uprawnione do korzystania z lokalu zobowiązani są do poinformowania Spółdzielni o każdorazowej zmianie ilości osób zamieszkujących lokal w terminie 7 dni od daty zajścia tej zmiany. 3. Zmiana wysokości opłat, o których mowa w ust.1 nastąpi od pierwszego dnia miesiąca po miesiącu, w którym zgłoszono zmianę z tym zastrzeżeniem, że w przypadku uchybienia terminu, o którym mowa w zdaniu pierwszym Spółdzielnia dokona zmiany wysokości opłat od dnia ustalenia przez Spółdzielnię we własnym zakresie tej zmiany. § 9 1.
Wysokość opłat za używanie lokali wg jednostek rozliczeniowych
określonych w § 6 ustala Zarząd Spółdzielni na
podstawie planowanych kosztów gospodarki zasobami
mieszkaniowymi w danym kwartale bądź roku kalendarzowym w
oparciu o roczne plany gospodarcze uchwalone przez Radę Nadzorczą. 2. O zmianie wysokości opłat Spółdzielnia zobowiązana jest poinformować członków oraz osoby uprawnione co najmniej na 14 dni przed upływem terminu do wnoszenia opłat, ale nie później niż ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego ten termin. Zmiana wysokości opłat wymaga uzasadnienia na piśmie. 3. Członkowie Spółdzielni, osoby nie będące członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali oraz właściciele nie będący członkami Spółdzielni mogą kwestionować zasadność zmiany wysokości opłat bezpośrednio na drodze sądowej. W przypadku wystąpienia na drogę sądową, ponoszą oni opłaty w dotychczasowej wysokości. 4.Termin, o którym mowa w pkt. 2 nie dotyczą opłat niezależnych od Spółdzielni (dostawa wody, energii cieplnej, wywóz nieczystości itd.) oraz ustalonej z tego tytułu wysokości zaliczek. § 10 Odpisy
na fundusz remontowy § 11 Podatek
od nieruchomości
Opłaty
za wieczyste użytkowanie gruntu § 13 Ustalanie
opłat za dostawę wody i odprowadzenie ścieków. § 14 Rozliczanie
kosztów zakupu energii cieplnej na potrzeby centralnego
ogrzewania i ustalanie opłat z tego tytułu określa Regulamin uchwalony
przez Radę Nadzorczą.
Ustalanie opłat za
zbiorczą dostawę gazu sieciowego do niektórych
budynków Spółdzielni: Ustalanie opłat za
pobór energii elektrycznej
Zasady rozliczeń kosztów gospodarki zasobami mieszkaniowymi ustalone w regulaminie, nie wymagają dodatkowych umów indywidualnych. Wnoszenie opłat i terminy
1. Opłaty powinny być
uiszczane co miesiąc z góry do dnia 15- o każdego miesiąca.
1. Za opłaty, o
których mowa w niniejszym Regulaminie, solidarnie z
członkami Spółdzielni, właścicielami lokali nie będącymi
członkami Spółdzielni lub osobami nie będącymi członkami
Spółdzielni, którym przysługują
spółdzielcze własnościowe prawa do lokali, oraz najemcami
lokali mieszkalnych, odpowiadają:
Członek Spółdzielni lub inna osoba uprawniona do lokalu nie może potrącać należności przysługujących mu od Spółdzielni z należnych od niego opłat. Członek lub inna osoba uprawniona do lokalu nie może uzależniać terminowego uiszczania opłat od wykonania wobec niego przez Spółdzielnię jakichkolwiek zobowiązań oraz z tego tytułu nie może samowolnie obniżać opłat.
W sprawach nie uregulowanych w niniejszym regulaminie zastosowanie mają odpowiednie postanowienia Statutu Spółdzielni oraz przepisy ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych oraz innych ustaw.
- zmieniony Uchwałą Rady Nadzorczej nr 9/2011 z dnia 12.04.2011 r
- zmieniony Uchwałą Rady Nadzorczej nr 11/2013 z dnia 16.12.2013 r oraz - zmieniony Uchwałą Rady Nadzorczej nr 10/2014 z dnia 22.12.2014 r
|